DaklichtPremium

"Glazen lichtstraten zijn het meest duurzaam"

gezond verstand is van levensbelang

DDS
Medebezieler Pieter en werknemer Rinus tijdens de montage van een lichtstraat

In 2009 staken David De Smedt en Jens De Brabandere de hoofden bij elkaar om hun opgedane expertise te bundelen. Samen riepen ze Dynamic Daylight Solutions in het leven. Met hun leuze 'Lichtstraten op maat van elke klant' bieden ze voor ieder project een gepersonaliseerd antwoord. Na twaalf jaar innovatief ondernemen, is hun bedrijf ondertussen uitgegroeid tot een bloeiend en kwalitatief bedrijf.

alles begon met pen en papier

Het ontstaan van het bedrijf kwam er dankzij een gemeenschappelijke vriend van bedrijfsleiders Jens De Brabandere en David De Smedt.

David De Smedt: "Jens werkte voor een bedrijf dat voornamelijk kunststof lichtstraten maakte en leerde daar een oude vriend van mij kennen, zijnde Pieter. Met z'n drieën gingen we rond de tafel zitten en zetten we een paar ideeën op papier. Deze ideeën werden omgezet in tastbare ontwerpen en al snel werden de eerste realisaties een feit. We merkten al gauw dat elk huis en de wens van klanten sterk uiteen kan lopen. Met een creatieve geest als Jens was dat eerder een luxe, dan een obstakel. Op die manier kan hij tot op vandaag onze producten blijven ontwikkelen. Sinds dag één streven we ernaar om te innoveren en zo een uniek aanbod te genereren. Het leveren van kwaliteit is onze eerste doelstelling."

DDS
De ideeën van de drie vrienden werden al snel omgezet tot tastbare ontwerpen. Daaruit ontstond hun eigen product: de glazen lichtstraat op maat van de klant

beloftes waarmaken

Kwaliteit betekent natuurlijk niet alleen een duurzaam en perfect afgeleverde lichtstraat, maar evenzeer een goede dienstverlening naar de klant toe. Iedereen weet dat men het in de bouwsector niet altijd nauw neemt met afspraken.

Volgens David ligt vooral een slechte communicatie aan de oorsprong van deze problemen: "Naast de kwaliteit van onze lichtstraten trachten wij ook op het vlak van klanttevredenheid het verschil te maken. Het belangrijkste voor ons is een open en eerlijke communicatie. Daarom zullen we nooit iets aanbieden waar we niet 100% achter staan. Onze reputatie is enorm belangrijk. Bij elke aanvraag kom ik persoonlijk ter plaatse om alle specifieke behoeften en de bestaande situatie in kaart te brengen. Op die manier voldoet de offerte volledig aan de wensen van de klant. We nemen ook de volledige werkwijze tot in detail door met de klant. Deze werkwijze en onze kwaliteit zorgen ervoor dat we klanten tevreden achter kunnen laten. We streven naar het leveren van kwaliteit, zowel op het vlak van communicatie als in de oplevering van onze realisaties."

"Klantvriendelijkheid, duurzaamheid en innovatie zijn onze drie pijlers"

Na het klantencontact overleggen beide bedrijfsleiders intern tot in detail elke opdracht. Pas daarna wordt de productie opgestart. Samen met de medewerkers worden alle onderdelen op maat verwerkt en wordt de montage onder leiding van Jens of Rinus op de meest zorgvuldige manier uitgevoerd. Ook Jens staat altijd klaar om de klant te woord te staan.

David De Smedt: "Het is voor ons belangrijk om zelf de kwaliteit van onze werken te kunnen garanderen, daarom werken we nooit met onderaannemers en doen we dus de volledige plaatsing zelf."

DDS
Ook Rinus ziet er persoonlijk op toe dat de montage op de meest zorgvuldige manier wordt uitgevoerd

drie basiswaarden

klantvriendelijkheid

Als het project afgewerkt is, dient er ook niets meer aan te gebeuren. Er werd dan ook aan elk detail aandacht besteed en de klant mag op beide oren slapen dat alles ook weer netjes wordt achtergelaten. David staat er vervolgens op om na elke opdracht de klant te contacteren om te horen of alles naar wens is verlopen. De reviews op hun site liegen er niet om. "Onze klanten zijn meer dan tevreden over onze aanpak. Dat geeft ons telkens weer nieuwe energie om het ingeslagen pad verder te zetten. We doen bovendien steeds het mogelijke om problemen en dus ook interventies na montage te voorkomen door een goede inschatting van bestaande situaties te maken en het werk volgens de regels van de kunst uit te voeren."

DDS
Dankzij een lichtstraat komt er enorm veel natuurlijk licht binnen in de woning, wat zowel het humeur van de bewoners, als diens energierekening ten goede komt

duurzaamheid

Als basismateriaal wordt voor het beste gekozen. Zo werd DDS al snel partner van Reynaers Aluminium. Ondertussen is er een hechte samenwerking ontstaan tussen beide bedrijven. "Reynaers biedt een enorm gamma aan aluminium profielsystemen die de isolatiemogelijkheden bieden die wij eisen. Daarnaast dragen beide bedrijven dezelfde filosofie uit als het aankomt op opvolging en delen zij hun knowhow waar nodig. Op die manier kan er geen betere kwaliteit geleverd worden.

"Momenteel bestaat onze omzet voor 70 tot 80% uit glas"

Naast het produceren en plaatsen van hun eigen glazen lichtstraten, plaatst DDS ook lichtstraten in kunststof. David De Smedt: "We willen liever ons eigen product aanbieden, want daar is onze eigen inbreng veel groter. Als een particulier een lichtstraat in kunststof wil plaatsen, ga ik dat echter nooit weigeren. Ik ga wel telkens de nadelen - zoals de isolatiewaarden en akoestiek - meegeven én de klant laten vergelijken met glas. Momenteel bestaat onze omzet voor 70 tot 80% uit glas. Door de hogere duurzaamheid van de gebruikte materialen zal de hogere kostprijs van glazen lichtstraten op termijn ruimschoots gecompenseerd worden. Enerzijds door de levensduur van de lichtstraat, anderzijds ook in de verwarmingskosten."

Innovatie

Als groeiend bedrijf wil je niet blijven hangen in 'meer van hetzelfde' en verwachten dat je daar goed mee blijft scoren. Deze overtuiging, in combinatie met de creatieve geest van Jens, zorgt voor de juiste cocktail voor innovatie. "We gaan nagenoeg geen enkele uitdaging uit de weg. Dat is net het mooie aan onze dagelijkse bezigheid. In samenspraak met de klant bundelen we onze krachten om een mooi resultaat neer te zetten."

DDS
Iedereen heeft inspraak op het vlak van veiligheid zodat er veilig kan worden gewerkt

gezond verstand primeert

Om dakwerkers te beschermen tegen de risico's van het vak, bestaan er heel wat beschermingsmiddelen. "Dergelijke zaken hebben we allemaal ter beschikking, maar het gezond verstand moet altijd primeren. Soms moet er met leeflijnen gewerkt worden, maar het moet vooral praktisch zijn. Zij mogen niet de oorzaak van struikelpertes worden. Iedereen bij ons krijgt inspraak op het vlak van veiligheid, om zo de meest gepaste voorzorgsmaatregelen te nemen, en de juiste beschermingsmiddelen in te zetten."

De instelling van het bedrijf is van veel groter belang als het aankomt op veiligheid. Zo wordt er intern nooit druk gelegd op het aantal projecten dat op het einde van de dag afgewerkt moet zijn. "Het kan al eens gebeuren dat een project iets langer duurt dan aanvankelijk ingeschat. Dit is nooit een probleem."

DDS
De grootste afzetmarkt van DDS is nog steeds de particulier. Zij komen via de positieve reviews op internet snel bij hen uit

op het juiste moment de juiste weg ingeslagen

"We gaan nog een mooie toekomst tegemoet. Als we zien hoeveel huizen er nog zijn die koepels hebben in kunststof, dan hebben we nog veel werk. Onze grootste afzetmarkt is nog steeds de particulier. Zij vormen vandaag ongeveer 80% van ons klantenbestand. Via mond-tot-mondreclame of een zoektocht op het internet komen ze al gauw bij ons terecht. Andere projecten komen via dak- en schrijnwerkers. Meer en meer plaatsen we ook in grotere bedrijven, kantoren, scholen en instellingen. Dat zijn soms hele leuke en uitdagende projecten, zoals bijvoorbeeld het Design Museum in Gent."

"Momenteel werken we vooral in Oost- en West-Vlaanderen en tot aan de rand van Brussel en Antwerpen. Binnen deze beperkte regio hebben we onze handen meer dan vol en zullen we nog lang kunnen bestaan. Dat zien we ook aan grotere bedrijven die nu standaard lichtkoepels produceren. Gelukkig zijn dat niet echt concurrenten, vermits wij echt werk bieden op maat van de klant. Het geeft aan dat we op het juiste moment, de juiste weg zijn ingeslagen."

DDS
Rinus (rechts) - de broer van Jens (links) - is de enige echte werknemer van DDS en staat in voor de volledige productie

werken met hart en ziel

De ploeg van DDS is een goed geolied team waar vriendschap en samenwerking primeren. Het bedrijf kent - naast de twee bedrijfsleiders - één echte werknemer: Rinus, de broer van Jens. Hij heeft de hele productie onder zijn bewind en leidt als een echte duizendpoot nauwkeurig de zaken in goede banen. Wanneer het mogelijk is, gaat hij ook graag mee op montage. "Onze vierde man Pieter staat samen met Jens of Rinus in voor de montage. Wij kunnen steeds op hem rekenen, al van het eerste uur van ons bestaan." Het spreekwoord zegt: 'Wat je graag doet, doe je goed', dat valt op bij DDS. De onderlinge verhoudingen zijn ideaal en de vakmannen beleven plezier aan elke creatie. "Als kers op de taart krijg je een tevreden klant", zo besluit David.

tabel

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Jeffe Delrue7 oktober 2021

Meer weten over

Print Magazine

Recente Editie
16 oktober 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine