Themazender krijgen Vlaamse steun voor digitalisering
Nu tv-kijken almaar meer digitaal gebeurt, kunnen ook de kleinere themazenders niet achterblijven. De nichekanalen Dobbit TV, MENT, Eclips, PlattelandsTV en Sportmax slaan de handen in elkaar voor een eigen digitaal platform. Minister van Media Benjamin Dalle ondersteunt het project.
Bekijk hier het interview met Benjamin Dalle
Lees het artikel verschenen in de Tijd

Themazenders krijgen Vlaamse steun voor digitalisering
Regelmatige zappers blijven er vast weleens hangen. De klustips van Roger op Dobbit TV, de Vlaamse muziekvideo's op MENT, de nostalgische series en films op Eclips TV of de boeren- en paardencontent van PlattelandsTV. Het zijn themazenders die elk hun eigen niche van het Vlaamse kijkpubliek weten te bereiken.
Maar ook bij dat nichepubliek is een omslag bezig in hoe het televisie consumeert. In het digitale tijdperk verliest het lineaire kijkmodel aan belang ten voordele van het digitale model waarbij je bekijkt wat je wil wanneer je dat wil.
Vlaams minister van Media Benjamin Dalle (CD&V) trekt 200.000 euro uit voor de ontwikkeling van het digitaal platform van vier Vlaamse nichezenders.
Om mee te kunnen met die evolutie slaan Dobbit, Eclips, MENT, PlattelandsTV en het productiehuis Arendsoog de handen in elkaar om een eigen digitaal platform uit te bouwen waarmee ze een rechtstreekse band met de kijker kunnen opbouwen. Dat krijgt de naam Themax en zou vanaf volgend jaar beschikbaar moeten zijn, zowel via browsers als via een app. Denk aan de platformen VRT MAX of VTM GO, maar dan voor nichecontent. 'We zijn inderdaad zeker niet de eerste om met een digitaal platform te komen', zegt Marc Hallez van MENT. 'Maar voor ons was het verstandig om de grote broers daarin de leiding te laten nemen en te leren uit hun aanpak.'
Reclame
Het is de bedoeling dat Themax de kijker vooral een gratis aanbod biedt, ondersteund door digitale reclame. Daarbij is de hoop dat vele kleintjes samen een grote maken qua bereik, om meer adverteerders te kunnen aantrekken. 'Dit platform geeft ons een kans om ons product te verbreden', zegt Hallez.
De themazenders bedienen een doelgroep die elders in de Vlaamse media weinig bediend wordt.
Benjamin Dalle
Vlaams Minister van Media (CD&V)
In een latere fase hopen de initiatiefnemers nog andere verdienmodellen te verkennen, zoals premiumcontent of abonnementsformules. 'Maar laten we de kar niet voor het paard spannen, om een uitdrukking te gebruiken die aansluit bij onze collega's van PlattelandsTV', zegt Hallez.
Het project kan rekenen op steun van de Vlaamse regering. Minister van Media Benjamin Dalle (CD&V) trekt 200.000 euro uit om de ontwikkeling mee te financieren. Dalle ziet die subsidie als een manier om de diversiteit in ons medialandschap mee te ondersteunen, klinkt het. 'De themazenders bedienen een doelgroep die elders in de Vlaamse media weinig bediend wordt.'
Dalle ziet een crossmediale strategie met een zelf ontwikkeld platform als de beste manier om de toekomst van de themazenders te verzekeren. 'Ook vanuit inkomstenoogpunt is het interessanter dat advertentiegeld naar lokale kwaliteitsvolle nichespelers gaat', klinkt het nog.
De Tijd, Ben Serrure
22 juni 2023 17:54